Jak zwiększyć popularność bloga fotograficznego? Krótki poradnik


Blog fotograficzny » Blog fotograficzny » Jak zwiększyć popularność bloga fotograficznego? Krótki poradnik
Oceń wpis
Optymalizacja bloga ze zdjeciami

Optymalizacja bloga ze zdjeciami

Gdy publikujemy zdjęcia, chcemy żeby zobaczyło je jak najwięcej osób, dlatego postanowiłem przygotować krótki poradnik, który pomoże Wam zwiększyć popularność Waszego bloga fotograficznego.Nie jest to blog o optymalizacji SEO ani pozycjonowaniu, dlatego skupię się jedynie na głównych aspektach technologicznych dotyczących bloga ze zdjęciami.

Osoby zajmujące się SEO, czyli najprościej mówiąc, optymalizacją serwisów oraz poprawą ich widoczności czy pozycji  w wynikach wyszukiwania, a w konsekwencji zwiększeniem liczby odwiedzających dany serwis, dzielą swoją pracę na dwa obszary. Pierwszy z nich dotyczy samego bloga, na którym pracujemy – to tak zwane działania on-site. Drugi natomiast dotyczy czynników zewnętrznych (działania off-site), czyli najczęściej linków prowadzących do naszego bloga.

W tym wpisie przybliżę Wam kilka podstawowych elementów, które możecie poprawić samodzielnie, bez zaawansowanej wiedzy. Dzięki tym wskazówkomWasze blogi będą częściej odwiedzane.

 

Poprawiamy bloga w 5 prostych krokach

1. Jaka powinna być wielkość i waga zdjęcia?

Po skończonej obróbce zdjęcia warto zwrócić uwagę na jego rozmiar. Fajnie, że nasza nowa lustrzanka ma matrycę 24 megapiksele, tylko po co wrzucać zdjęcie w wielkości 6048 x 4032 pikseli, skoro przeciętny posiadacz laptopa ma ekran o rozdzielczości 1366 x 768 pikseli? 🙂
Mając na uwadze użytkowników posiadających monitory o wyższych rozdzielczościach, możemy przyjąć maksymalną szerokość 1600 pikseli oraz wysokość 1200 pikseli – to i tak duży zapas.

Zdjęcie w dużym rozmiarze waży nawet kilka megabajtów, więc zanim nasz blog załaduje się w przeglądarce – użytkownik się znudzi, zwątpi … i odwiedzi inny.

Jeśli zmieniliśmy już rozmiar zdjęcia, warto je jeszcze dodatkowo skompresować, dzięki czemu zdjęcie będzie jeszcze lżejsze bez utraty jakości.

W tym celu możemy skorzystać z jednego z wielu narzędzi dostępnych online, jak np: kraken.io.

Jeżeli Wasz  blog został stworzony na bardzo popularnym WordPressie, warto zainstalować powyższe narzędzie do optymalizacji zdjęć w formie wtyczki. Oczywiście  do wyboru jest więcej wtyczek do optymalizacji zdjęć, jak np: „EWWW Image Optimizer”, która umożliwia optymalizację wszystkich zdjęć i grafik znajdujących się na naszym blogu.

 

Aktualizacja 2017-04-24

Niedawno Google udostępnił swoje narzędzie do optymalizacji zdjęć. Pozwala ono znacząco zmniejszyć rozmiar plików graficznych bez traty ich jakości. Mariusz Kołacz przygotował prosty program XGuetzli, dzięki któremu każdy na swoim komputerze może dopracować rozmiar swoich zdjęć.

 

2. Jak nazwać plik ze zdjęciem?

Podczas zapisywania zdjęcia aparaty nadają plikom nazwę w postaci daty wykonania zdjęcia lub kolejnego numeru. Nazwa pliku może wyglądać na przykład tak: DSC01354.RAW. Taka nazwa nie ma nic wspólnego z tym, co na danym zdjęciu się znajduje i nie zawiera żadnej przydatnej informacji zarówno dla użytkowników, jak i robotów wyszukiwarek.

Poprawna nazwa pliku zdjęcia powinna opisywać, co znajduje się na fotografii, ale w możliwie krótki sposób, nie umieszczajmy więc w nazwie pliku całych zdań, a jedynie krótkie hasła. Hasła te, zwane frazami kluczowymi, powinny odzwierciedlać faktyczną zawartość zdjęcia.

Słowa, z których składa się nazwa pliku, powinny być oddzielone myślnikami oraz nie zawierać polskich znaków czyli np.: wiszacy-most-w-lodzi.jpg

Jeżeli nasza galeria będzie zawierać więcej zdjęć jednego miejsca czy osoby, a chcemy nazwać pliki tak samo, warto na końcu dodać  numer zdjęcia. np.: panorama-budapesztu-01.jpg

Taki zapis ułatwia „rozpoznanie” zawartości zdjęcia, a przy okazji łatwiej nam jest segregować i odnajdywać na dysku interesujące nas zdjęcia naszego autorstwa.

 

2. Alt i tytuł zdjęcia

Alt jest alternatywnym tekstem wyświetlanym w przypadku braku możliwości wyświetlenia zdjęcia lub grafiki. Powinien zawierać krótki (kilka słów) opis zawartości danego zdjęcia.

Tytuł (title) służy do dodatkowego opisania zawartości zdjęcia i jest prezentowany po najechaniu kursorem na zdjęcie. Tworzy się go na podobnych zasadach jak znacznik alt, najlepiej jednak jak będzie zawierał inną treść.

Oba elementy zazwyczaj nie są widoczne od razu dla użytkownika, znajdują się w kodzie strony, są bardzo istotne dla robotów wyszukiwarek, dlatego warto pamiętać o ich uzupełnieniu.

 

3. Treść wpisu

Do każdej galerii, którą publikujemy na swoim blogu, należy dodać tekst opisujący zawartość i tematykę zdjęć. Ważne, żeby wpis dotyczył zdjęć i odwoływał się do ich tematyki. Pozwoli to lepiej zrozumieć wyszukiwarkom, co znajduje się na zdjęciach, dzięki czemu będą miały większą szansę na pojawienie się w wynikach wyszukiwania.

Podchodząc do tematu bardziej po ludzku – osoby odwiedzające nasz blog lubią również oprócz obejrzenia fotografii (nad obróbką których spędziliśmy wiele godzin) poczytać i dowiedzieć się więcej na ich temat, na przykład gdzie były zrobione, jakim sprzętem, jaką technikę wykorzystaliśmy, jak przygotowaliśmy się do danej sesji, .itp.

We wpisach warto również odwołać się do swoich starszych, powiązanych tematycznie publikacji  i umieścić do nich link. Taki prosty zabieg zwiększy szanse na to, że użytkownik odwiedzi kolejne wpisy czy galerie zdjęć na naszym blogu, a roboty wyszukiwarek również go docenią.

 

4. Tytuł wpisu – title

Zazwyczaj jest prezentowany zarówno na naszym blogu, jak i w wynikach wyszukiwania w Google, powinien więc zachęcać do kliknięcia w niego oraz odzwierciedlać tematykę danego wpisu czy podstrony naszego bloga. Warto w nim umieścić najważniejsze informacje o danym wpisie, główny temat danej galerii czy opisać okoliczności wykonania zdjęć.

Przyjmuje się, że jego maksymalna długość powinna wynosić ok 55-60 znaków.

 

5. Krótki opis wpisu – description

Jest to streszczenie zawartości danej strony czy wpisu na naszym blogu. Podobnie jak w przypadku tytułu, powinien zachęcać do odwiedzenia danej strony. Jeżeli na przykład zawiera ona nocne zdjęcia panoramy Warszawy, to wspomnijmy o tym w description, zamiast pisać, że jesteście najlepszymi fotografami i macie 100 lat doświadczenia w branży, a zdjęcia z komunii zrobicie najtaniej i najszybciej 😉 Takie informacje są dobre na podstronę z naszą ofertą.

Długość takiego opisu nie powinna przekraczać 150-160 znaków, a sam opis natomiast nie jest widoczny dla użytkownika na naszym blogu, a jedynie w kodzie strony oraz w wynikach wyszukiwania.

Na poniższym screenshocie widać, jak stworzony przez nas tytuł oraz opis jest prezentowany w wynikach wyszukiwania Google:

Tytul i opis wpisu

Znak wodny na zdjęciu

Zdjęcia w internecie często są publikowane i udostępniane bez kontroli ich autorów, co może skutkować tym, że zaczną się pojawiać w różnych innych serwisach. Dlatego warto na każdym zdjęciu publikowanym zarówno na swoim blogu, jak i portalach fotograficznych umieszczać sygnaturę zawierającą nasze imię i nazwisko oraz adres WWW naszego bloga.  Dzięki takiemu prostemu zabiegowi od razu widać kto jest autorem zdjęcia. Jest to również informacja o źródle jego pochodzenia. Osoba, która ukradnie zdjęcia, będzie musiała poświęcić czas na usunięcie takiego znaku. Natomiast wszyscy zainteresowani naszymi pracami będą wiedzieli, gdzie ich szukać.

Nie wpłynie to w żaden sposób na optymalizację zdjęć czy bloga fotograficznego, ale będzie podstawowym zabezpieczeniem dla naszych zdjęć. Podstawowym, bo nie ma niezawodnej metody blokującej pobieranie i wykorzystywanie fotografii w sieci, znak wodny jedynie utrudnia życie tym, którzy chcą to zrobić 😉

Ekstremalnym sposobem jest umieszczanie dużego znaku wodnego na środku zdjęcia, co jest stosowane przez serwisy zajmujące się sprzedażą zdjęć.

Osoby zainteresowane znacznie pełną optymalizacją swoich serwisów zachęcam do odwiedzenia blogów poświęconych tej tematyce, jak np. seo.zgred.pl, na którym znajdziecie dużo więcej informacji technologicznych.

PS.

Osoby znające się na SEO mogą mi zarzucić, że ani razu nie wspomniałem o słowach kluczowych, ich doborze, umieszczeniu ich w tytule, opisie, URLach, nasyceniu nimi treści czy innych elementach optymalizacji… i przyznam im rację. Zrobiłem to jednak z pełną premedytacją 😉 Podczas tworzenia tytułu czy opisu intuicyjnie umieścimy w nim odpowiednie frazy, które będą opisywać zawartość publikowanych zdjęć.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *