Artificial intelligence, czyli “AI” w ostatnich miesiącach jest na językach specjalistów wielu branż, a to za sprawą udostępnienia najpierw Dall-e 2 a później ChatGPT. Narzędzia te zachwycają wielu, wywołując jednocześnie dyskusję w licznych branżach na całym świecie. Czym właściwie jest AI i jakie branże z niej korzystają?

Dlaczego o AI jest tak głośno?

Niewątpliwie w ostatnim czasie do promowania AI najgłośniej przyczyniła się prywatna organizacja non-profit OpenAI, której założycielami w 2015 roku byli Sam Altman, Ilya Sutskever, Greg Brockman, Wojciech Zaremba i Elon Musk (tak, ten od Tesli i SpaceX, Neuralink, Boring Company, a kiedyś PayPal). Stworzyli oni dwa wspomniane narzędzia, udostępniając je za darmo każdemu, co niewątpliwie wpłynęło na popularyzację tematu poza gronem specjalistów.

Dall-e 2 służy do generowania realistycznych obrazów, na tyle wysokiej jakości, że obraz wygenerowany za jego pomocą zajął I miejsce w Colorado State Fair Fine Arts Competition. Nic więc dziwnego, że świat artystyczny protestuje, a my używając AI, możemy bez problemu podrabiać dowolny styl za ułamek kosztów.

 

Drugim niedawno udostępnionym, głośnym narzędziem jest ChatGPT. Dzięki niemu możemy otrzymywać odpowiedzi na dowolne zadane przez nas pytanie, używając naturalnego języka, a także  “wyszukiwać” teksty piosenek, pisać wiersze czy nawet całe artykuły!

Dynamiczny wzrost zainteresowania GPT źródło: Google Trends
Zainteresowanie GPT i ChatGPT na świecie źródło: Google Trends
Zainteresowanie GPT i ChatGPT na świecie źródło: Google Trends

 

Banał? No to coś trudniejszego — rozwiązywanie problemów i pytania otwarte:

  • jak być szczęśliwym?
  • kto jest ważniejszy w historii, podając nazwiska?
  • dlaczego jeden producent telefonów jest częściej wybierany niż inny?
  • a także pomoc w wytłumaczeniu zagadnień matematycznych,

Nadal słabo?

To może pisanie prostych programów w Pythonie czy C++ Was przekona?

 

Jak potężne jest to narzędzie? Na tyle, że taki gigant jak Alphabet (właściciel Google) rozwijający wiele własnych projektów ze sztuczną inteligencją — jak np. Waymo, które pracuje nad autonomicznym trybem jazdy w celu zmniejszenia ilości wypadków; Google Duplex mający ułatwić nam codzienne życie np. dzwoniąc w naszym imieniu i rezerwując stolik w restauracji; DeepMind, który uczył maszyny grać w gry, ale również pracuje nad „sformalizowaniem” inteligencji tak, aby można ją było np. wprowadzić do maszyn.

Alphabet wie więc bardzo dużo o możliwościach i zastosowaniach AI, ale mimo to uznał ChatGPT za realne zagrożenie dla swojej wyszukiwarki i ogłosił kod czerwony.

 

Jako ciekawostkę dodam, że narzędzie to ustanowiło rekord w czasie uzyskania 1 miliona kont, przebijając wiele bardzo popularnych obecnie usług.

Rekordowy wzrost popularności.

Jest więc fenomenem nie tylko ze względu na możliwości 🙂

 

Sklepy z aplikacjami mobilnymi są obecnie zalewane setkami nowych apek służących do edycji i generowania obrazów, filmów czy zmiany głosu. W prosty sposób możemy umieścić swoją twarz w scenie ulubionego filmu czy wygenerować film ze sobą mówiącym dowolny tekst — np. przemowę do pracowników czy życzenia dla rodziny.

 

GPT-3, czyli co się kryje za siłą tych narzędzi?

Obecnie danych dostarcza algorytm GPT-3, który został stworzony w maju 2020 roku i posiada 175 miliardów parametrów. To ogromna ilość, ale warto mieć świadomość, że baza wiedzy kończy się w 2021 roku; algorytm nie jest więc przydatny dla świeższych tematów a tym bardziej bieżących wydarzeń.

 

Nie jest to jednak ostatnie słowo, jakie organizacja OpenAI ma do powiedzenia. Pracuje ona już nad algorytmem GPT-4, którego prezentacja jest zapowiadana jeszcze w 2023 roku i który ma być 500 razy mocniejszy niż GPT-3. To z pewnością wyeliminuje wszystkie słabości obecnej wersji.

 

Czy AI może zastąpić człowieka?

Nie. A przynajmniej nie w tym momencie, ponieważ sztuczna inteligencja nie posiada kreatywności, umiejętności krytycznego myślenia, wyobraźni; opiera się tylko na tym, czego została nauczona i do tego w ograniczonym przedziale czasu. Obecna baza wiedzy kończy się w 2021 r., przez co niektóre zapytania i wyszukiwania stają się bezużyteczna, a wygenerowane artykuły pozbawione najnowszych informacji.

 

Jakość jest już jednak na tyle wysoka, że artykuły wygenerowane za pomocą GPT-3 cechują się dobrym poziomem; często nie wymagają dużej edycji, nie zawierają poważnych błędów merytorycznych oraz ortograficznych. To sprawia, że najsłabsi copywriterzy już czują się zagrożeni, i mówię o realiach w języku polskim, z którym nawet wyszukiwarka Google w wielu momentach radzi sobie słabo albo wcale.

Czy AI może być pomocne?

Tak, np. w przygotowywaniu prostych treści, które nie zawierają wielu szczegółowych informacji i danych, ale mogą posłużyć za inspirację albo bazę do napisania wartościowego i merytorycznego artykułu. Trzeba jednak pamiętać, żeby zawsze weryfikować artykuły pod kątem poprawności danych, poprawić ewentualne błędy.

 

Ale to nie wszystko.

AI to nie tylko OpenAI i przeróbki zdjęć

Sztuczna inteligencja w zastosowaniach profesjonalnych jest testowana i stosowana z powodzeniem od dawna, nawet jeśli nie zdajemy sobie z tego sprawy. Oto kilka branż, które badają i wdrażają AI.

 

Transport i podróże

  • Hopper — przewiduje, kiedy powinieneś zarezerwować bilet, aby jego cena była najniższa.
  • Google Maps — wyznacza optymalne trasy (również pod kątem ekologii), posiada zintegrowanego asystenta głosowy oraz rozszerzoną rzeczywistość do łatwiejszego zwiedzania czy odnajdywania informacji.
  • Sound Hound — dostarczał swoją technologię rozumienia naturalnego mówionego języka oraz jego znaczenia np. dla Mercedesa.

Handel

  • Amazon — chyba najsłynniejszym rozwiązaniem jest głośnik Alexa, ale potrafi również przewidywać, czego potrzebują ich Klienci.
  • Alibaba — przewidywanie intencji zakupowych klientów, automatyczne pisanie opisów produktów.

Media społecznościowe

  • Facebook — dzięki algorytmowi DeepFace rozpoznaje konkretne osoby na zdjęciu szybciej niż ludzie. Dzięki DeepText potrafi rozumieć, interpretować treść oraz uczucia tysięcy postów publikowanych w wielu językach.

Kultura

  • Baidu — posiada technologię Deep Voice, która w ciągu 3,7 sekundy potrafi sklonować każdy głos, dzięki czemu audiobooki są czytane głosem autora książki.
  • TOP GUN Maverick — Val Kilmer przez chorobę stracił głos, ale dzięki AI we wspomnianym filmie możemy go usłyszeć.
  • Apple — układa propozycje utworów w Apple music.

Poprawa życia

  • Asystent głosowy (Amazon, Google, Microsoft, Apple).

Budownictwo, architektura

  • Alibaba — projekt inteligentnego miasta Damo City Brain Lab.
  • Autodesk — BIM, pomoc w projektowaniu, optymalizacja zamówień materiałów budowlanych, zmniejszenie kosztów oraz pomyłek w łańcuchach dostaw.

Patrząc na przykłady branż, w których AI już jest wykorzystywana, możemy być pewni, że jest ich wiele.

Warto również wymienić:

  • opiekę zdrowotną — zaczynając od rejestracji przez diagnostykę, analizę danych klinicznych po operacje wykonywane przez bardzo precyzyjne, robotyczne ramiona czy badania nad nowymi lekami;
  • systemy komunikacji i bezpieczeństwa w samochodach, które zareagują w nagłych przypadkach.

 

A to tylko mały fragment zastosowań i możliwości, które są właściwie nieograniczone; każdego roku powstają i będą powstawać kolejne.

 

Czy treści generowane przez AI mogą być przydatne dla SEO?

Możliwość generowania tanich, właściwie dowolnych ilości treści w bardzo krótkim czasie to potężne udogodnienie, które już teraz jest chętnie wykorzystywane przez agencje SEO lub firmy np. do generowania opisów produktów.

Jeżeli narzędzie jest wykorzystywane mądrze, to treści mogą przydatne dla użytkowników danego serwisu. Jeżeli będą tylko tanią alternatywą dla treści pisanych przez człowieka, to jedynym efektem będzie wygenerowanie kolejnych milionów stron nierankujących w wynikach wyszukiwania.

 

Powstaje więc pytanie, czy tego typu treści są do wykrycia?

Na pierwszy rzut oka nie, ale powstają kolejne narzędzia, które to robią lepiej lub gorzej, jak np. GPT Zero napisane przez studenta w trakcie wakacji.

Skoro student jest w stanie napisać tego typu algorytm, możemy się tylko domyślać, jak zaawansowane narzędzia ma taka firma jak Google, która swoje algorytmy pod kątem jakości treści rozwija od lat i radzi sobie z nimi coraz lepiej. Jeżeli  jeszcze nie dysponują oni narzędziem, które usiłuje „wyłapać” treści napisane przez AI, to z całą pewnością już nad nim pracują.

 

Drugą stroną medalu jest wpływ AI i odpowiedzi przez nią generowanych na świat wyszukiwarek.

Na początku roku Microsoft zapowiedział uruchomienie dla części zapytań wpisywanych do swojej wyszukiwarki Bing odpowiedzi generowanych za pomocą ChatGPT.

Jest to bardzo ciekawe posunięcie, które niewątpliwie stwarza przewagę nad klasycznymi wyszukiwarkami jak Google i zachęci część użytkowników do zmiany wyszukiwarki.

Nie spodziewałbym się jednak dużego odpływu użytkowników do Binga i zagrożenia monopolu wynoszącego obecnie 92,6% udziału w rynku światowym, podczas gdy z Bing korzysta zaledwie 3% userów. W Polsce dysproporcje są jeszcze większe i wynoszą odpowiednio 95,7% oraz 3,2% udziału w rynku.

 

Niezależnie od tego, jak postrzegamy to zagadnienie, na pewno nie pozostanie ono bez wpływu na branżę SEO, co potwierdza chociażby badanie wykonane przez Search Engine Journal, w którym specjaliści SEO wskazali treści generowane przez AI jako czynnik, który będzie miał największy wpływ na zmiany w branży.

 

Zagrożenia płynące ze strony AI

Narzędzia oparte o AI to również olbrzymia baza danych, do której nie trzeba się włamywać, żeby stanowiła zagrożenie. Dane użyte do uczenia AI muszą być dostarczane w olbrzymich ilościach, tym samym wśród nich mogą znaleźć się również dane poufne, co mogą wykorzystać przestępcy, np. odpytując AI o konkretną osobę.

 

Bardziej realne zagrożenie stanowią użytkownicy dla samych siebie. Korzystają oni z setek aplikacji, do których wygrywają zdjęcia swoje lub innych osób i tym samym dostarczając im informacji np. o modelu naszej twarzy. Kto te dane zbiera? Jak je przetwarza i na jakie potrzeby? Kto jest właścicielem firmy? W jakim kraju ta firma jest zarejestrowana?

Niestety często nie są to kraje zaufane, a zakres przetwarzania danych bywa bardzo niejasny.

 

Innym przykładem są zdjęcia mieszkania i domowników (w tym korzystających z toalety) wykonane przez robota sprzątającego Roomba. Fotografie te zostały opublikowane na Facebooku. W tym miejscu warto dodać, że Amazon kupił w 2022 roku firmę iRobot — producenta popularnych i inteligentnych odkurzaczy Roomba, które dzięki zainstalowanym czujnikom i kamerom bardzo dokładnie skanują nasze mieszkania oraz ich wyposażenie.

Pomimo tego, że — jak twierdzi producent — zdjęcia pochodzą z mieszkań testerów, którzy wyrazili odpowiednie zgody, a zarówno sprzęt, jak i oprogramowanie były zmodyfikowane, pokazuje to kierunek, w którym może pójść wykorzystywanie danych i ewentualne naruszenie prywatności.

 

Kolejne zagrożenie to wpływ ChatGPT na stopień edukacji a konkretnie jego zaniżenie. Część uczniów zaczyna używać tego narzędzia do pisania wypracowań i podpisywania się pod nimi swoim nazwiskiem. Zagrożenie jest na tyle realne, że szkoły publiczne w Nowym Jorku już zakazały używania tego narzędzia.

 

Korzyści płynące z rozwoju AI

AI może wpływać na całe branże i nasze zachowania np. dotyczące wyszukiwania informacji. To właśnie dostrzegł Google, którego głównym źródłem dochodu są reklamy wyświetlane w wyszukiwarce. Jeżeli AI zrozumie nas lepiej, a odpowiedź dostaniemy bez przeszukiwania wielu stron internetowych, to dlaczego mamy z tego nie skorzystać?

 

Źródła

https://ai.google/

https://www.searchenginejournal.com/state-of-seo-performance/

https://www.vice.com/en/article/bvmvqm/an-ai-generated-artwork-won-first-place-at-a-state-fair-fine-arts-competition-and-artists-are-pissed

https://openai.com/

https://www.autodesk.pl/customer-stories/bam-ireland-ai-in-construction

https://cyberdefence24.pl/technologie/chat-gpt-zagrozi-wyszukiwarce-google

https://cyberdefence24.pl/prywatnosc/odkurzacz-roomba-sfotografowal-kobiete-korzystajaca-z-wc-zdjecie-trafilo-na-facebooka

https://cyberdefence24.pl/technologie/wlasciciel-ChatGPT-przewiduje-1-miliard-dolarow-przychodow-do-2024-roku

https://damo.alibaba.com/labs/city-brain

https://statcounter.com – dane za grudzień 2022

https://www.theguardian.com/us-news/2023/jan/06/new-york-city-schools-ban-ai-chatbot-ChatGPT

https://www.searchenginejournal.com/state-of-seo-performance/