Analizy SEO to element niezbędny do podejmowania właściwych decyzji, planowania strategii i oceny efektów dotychczasowych działań. Polegają one na zmierzeniu lub monitorowaniu różnych parametrów strony internetowej, mających wpływ na jej widoczność w wynikach wyszukiwania, ale również działań konkurencji. Tego typu analizy mogą być znacznie głębsze niż audyt SEO i wykonywane niezależnie od niego w dowolnym momencie współpracy.
Najczęstsze rodzaje analiz SEO
Analiza fraz kluczowych
Pozwala poznać potencjał danej niszy, zweryfikować sposób szukania informacji przez potencjalnych Klientów, ale również poznać nowe obszary, które do tej pory były niedoceniane lub pomijane. Analiza fraz kluczowych daje również wiedzę niezbędną do zaplanowania struktury serwisu, kolejności prac nad kategoriami, a także planowania treści statycznych i tematów poruszanych na blogu.
Identyfikacja konkurencji w wynikach organicznych
Klienci często uważają, że ich konkurencja biznesowa przekłada się na konkurencję w wynikach wyszukiwania i się do niej porównuje. Bywa, że rzeczywistość jest zupełnie inna, a realną konkurencją w wynikach wyszukiwania są całkiem inne serwisy, często pozornie niezwiązane z daną branżą. Dzieje się tak, gdyż ruch organiczny to nie są tylko zapytania związane z oferowanym produktem, ale również z poradami, opiniami, porównaniami oraz innymi występującymi na całej ścieżce decyzyjnej użytkownika. Z drugiej strony po analizie okazuje się, że konkurentem mogą być np. serwisy newsowe czy platformy zakupowe, które również zbudowały widoczność w danej niszy.
Analiza profilu linkowania oraz wyeliminowanie szkodzących linków
Poprawnie zbudowany i naturalnie wyglądający profil linkowania to nadal jeden z głównych czynników rankingowych w algorytmie Google. Warto więc cyklicznie wykonywać analizę tego profilu, aby wyłapywać linki z serwisów niskiej jakości lub wręcz spamerskich, które mogą utrudniać wzrosty, a nawet szkodzić, prowadzić do spadków. Analiza profilu linkowania, poza analizą źródła pozyskiwania linków, uwzględnia również rodzaj linka oraz jego treść. Dopiero te 3 zmienne dają pełny obraz jakości posiadanego linka.
Z drugiej strony analiza profilu linkowania konkurencyjnych serwisów zajmujących wysokie pozycje na interesujące nas frazy może być cenna pod względem dalszej strategii.
Analiza linkowania wewnętrznego
Linkowanie wewnętrzne jest niemniej ważne od linkowania zewnętrznego. Linki wewnętrzne pomagają rozumieć strukturę, przekazują "moc" z jednej strony do drugiej, pomagają również w nawigacji użytkownikom, którzy szybko mogą przejść do interesujących ich produktów lub artykułu powiązanego z obecnie czytanym. Są one przydatne również w trakcie indeksacji serwisu. Linki te mają więc wiele zadań do spełnienia, dlatego należy dbać o ich optymalne rozmieszczenie i stale optymalizować i budować nowe.
Content GAP
To kolejny po analizie fraz kluczowych dokument, który daje nam informacje o zapytaniach, jakie nasi potencjalni Klienci wpisują w wyszukiwarkę. Ponadto to również szybka i prosta analiza treści i poruszanych tematów, które przygotowali wybrani konkurenci. Dzięki Content GAP możemy w łatwy sposób znaleźć inspiracje dla nowych treści, zidentyfikować różnice treści i nadrobić te najbardziej istotne z punktu widzenia zapytań użytkownika oraz biznesu.
Analiza treści w serwisie Klienta
Od wielu lat niezmienną zasadą jest określenie "content is the king". Zmienia się natomiast podejście do treści i te, które jeszcze niedawno były uznawane za zoptymalizowane i pomagające osiągać wysokie pozycje i pozyskiwać dużo ruchu, obecnie mogą być zaklasyfikowane jako niskiej jakości lub wręcz spam. Analiza treści pozwoli z identyfikować treści wymagające poprawy, ale wskaże również miejsca, w których jest ich za mało lub nie ma wcale. Kompleksowa analiza treści obejmuje takie parametry jak:
- długość,
- jakość / merytorykę,
- unikalność,
- strukturę nagłówków,
- umieszczone w niej linki.
Oferuję kompleksowe wsparcie dla Ciebie i Twojej witryny w zakresie SEO technicznego oraz treści.
Jeżeli chcesz poznać ofertę oraz nawiązać współpracę, zapraszam do kontaktu.